1. Alt våtorganisk avfall fra husholdninger skal til enhver tid komposteres og ikke blandes med det øvrige avfallet. Det skal etableres et tilfredsstillende sorteringssystem på kjøkkenet. Det øvrige avfallet skal sorteres som henholdsvis papir/papp, drikkekartonger og restavfall.
2. Kompostbeholderen skal være godkjent av kommunen og plasseres og brukes slik at den ikke sjenerer naboer eller andre
3. Abonnenten må disponere et tilstrekkelig stort bruksareal (blomsterbed, grønnsakshage og lignende) hvor den ferdige komposten brukes. I tillegg bør hagearealet være av en slik størrelse at kompostbingen får en tilfredsstillende avstand fra selve bolig. Med tilstrekkelig hageareal menes min. 250 m2. Med hensyn til min. areal kan det gjøres unntak i særlig spredt bebyggelse.
4. For felles hjemmekompostering i forbindelse med leiegårder, hybelbygg kreves det egen søknad og særskilt godkjenning.
5. For fellesløsninger for mer enn en husstand gjelder samme retningslinjer som for vanlig renovasjon. Dette krever egen søknad.
6. Abonnenten forplikter seg til å sette seg inn i informasjonsmaterialet om hjemmekompostering som kommunen sender ut. For nye abonnenter til hjemmekompostering kan det også stilles krav til kurs/opplæring som holdes i regi av kommunen.
7. For at komposteringen skal foregå på en hygienisk tilfredsstillende måte, skal det regelmessig blandes i strø i komposten. Strøet kan være tørt hageavfall, bark, torv, sagspon, flis og lignende. Abonnenten må selv skaffe strø. Strø kan kjøpes fra planteskoler, sagbruk og lignende.
8. Kompostmassen skal vendes ofte for å sikre god lufttilgang og for å motvirke luktplager med videre.
9. For abonnenter som har allerede etablerte systemer for kompostering av alt våtorganisk avfall, og som ikke passer inn under ovennevnte krav, må beskrive sitt system som inkluderer type binge, hvor lenge komposteringen har pågått.
10. Kommunen vil gi nødvendig veiledning og har rett til å føre kontroll med at komposteringen skjer i samsvar med vilkårene. Kommunen kan gi pålegg om tiltak dersom avtalen ikke følges og kan ved behov fastsette ytterligere vilkår for avtalen.
11. Kommunen kan i særskilte tilfeller nekte hjemmekompostering, dersom andre forhold tilsier det.
12. Kommunen kan si opp avtalen med øyeblikkelig virkning dersom ikke vilkårene i avtalen eller andre pålegg gitt av kommunen/renovasjonsselskapet blir fulgt. Abonneneten kan si opp avtalen med en måneds varsel.
13. Dersom det blir endringer i abonnementsforholdet, for eksempel ved flytting eller skifte av kompostbinge, skal det gis melding om dette til kommunen.
14. Ved opphør av avtalen blir abonnenten tilsluttet ordinær innsamlingsordning og får tildelt standard løsning for renovasjon. Renovasjonsgebyret vil bli tilpasset dette fra samme tidspunkt.